tisdag 4 maj 2010

Problem med "Såsen"

Det tar sig sa mordbrännaren och kastade på mer bensin!

Bensin ja,,,det är det största problemet nu!
Har justerat in bromsarna och kopplat in elöverväxel funktionen.
Med detta så var det dax för en provtur,men motorn gick inte riktigt bra.
Motorn var utan effekt och svarade inte bra på gaspådrag,började med att kolla upp tändstiften som har tio år på nacken.
Tänkte skaffa nya men alla mackar var stängda så det blev till att "renovera" stiften istället.
Ett gammalt och beprövat sätt att skrämma igång bråkiga tändstift är att använda en punktbläster och blästra keramiken och elektråden,har man tur och stiften inte är bortom all räddning så brukar det fungera väldigt bra!
Så även i mitt fall, efter sagda blästring så gick bilen som en dröm,varpå en provtur företogs.
Resultatet blev: 1. Bromsarna fungerar perfekt.
2. Elöverväxeln fungerar perfekt.
3 .Förgasaren fungerar, men inte perfekt!

Kan bara konstatera att förgasaren inte är optimal för storleken på motorn,den levererar inte tillräckligt med bensin.
Så i jakten på en "ny" förgasare så har Glenn Drugge på Morormetropolen åter kontaktats för att ombesörja uppgiften.
Kan bara hoppas på en snabb lösning på problemet då bilen ska besiktas den 26 maj.

Under tiden fortsätter renoveringen fortlöpande, finns än saker att åtgärda i väntan på en fungerande förgasare.
Ett bakljusglas ska limmas,samt en ny slang ska monteras till vacum motorn för vindrutetorkarna.
Även nya torkarblad måste monteras+att bilen ska tvättas, rubbas och vaxas, vilket i sig är ett styvt jobb!
Ska även skiftas till sommardäck, så några fritidsproblem har jag då inte :)
Har desutom redan genomfört två besiktningar redan,och har två till i maj månad!
"Lat man dör långsamt" var det visst:)
På återseende./Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar